Produzidos

MAL VIVER

João Canijo
11/05/2023

Num hotel familiar junto à costa norte de Portugal, vivem várias mulheres da mesma família de gerações diferentes. Numa relação envenenada pela amargura tentam sobreviver no hotel em decadência. A chegada inesperada de uma neta a este espaço claustrofóbico provoca perturbação e o avivar de ódios latentes e rancores acumulados.

Nota de Intenções
A localização do filme é fundamental para a concretização das intenções do projecto, porque ele só poderia acontecer num lugar sem fuga possível. Um lugar onde as actrizes mulheres sejam obrigadas a ficar sozinhas e juntas, mesmo que desejem fugir. Um lugar de que dependa a vida das personagens. A escolha foi a de um Hotel isolado no litoral de Portugal, que funciona como uma prisão porque as personagens não podem sair dali.
O filme parte da ideia de como as mães determinam a desgraça das filhas, que por sua vez vão determinar a desgraça das netas. É um filme sobre a ansiedade de ser mãe e como isso provoca incapacidade de amor incondicional. Três gerações de mulheres vítimas da ansiedade das suas mães: a ansiedade de uma avó tornou-a incapaz de ser mãe de uma filha que foi incapaz de ser mãe da sua neta.
As actrizes não se transformam, adaptam-se à situação e circunstâncias das personagens, mas nunca deixam de ser a mesma pessoa. O argumento foi desenvolvido durante dois anos de discussões e ensaios com as actrizes pela necessidade de conseguir a verdade de cada uma.

Filmografia Seleccionada

2023
Mal Viver 
(Bad Living), Berlinale Competition
Viver Mal 
(Living Bad), Berlinale Encounters
2017
Fátima, Rotterdam
2011
Sangue Do Meu Sangue (
Blood of my Blood), San Sebastián FIPRESCI Award; Toronto
2007
Mal Nascida 
(Misbegotten), Venice Orizzonti
2003
Noite Escura 
(In the Darkness of the Night) Cannes Un Certain Regard
2000
Ganhar A Vida 
(Get a Life), Cannes Un Certain Regard; Toronto
1985
Três Menos Eu 
(Three Less Me), Rotterdam Opening Film; Toronto

FICHA TÉCNICA

realização João Canijo
1ª assistente realização Inês Garcia Marques
directora de fotografia Leonor Teles
som Tiago Raposinho
direcção de arte Nádia Henriques
guarda-roupa Sílvia Siopa
montagem João Braz
montagem e mistura de som Elsa Ferreira
direcção de produção Joana Carneiro Reis
produtor Pedro Borges
produção Midas Filmes
co-produção François D’Artemare / Les Films de L’Après-Midi

com o apoio financeiro ICA – Instituto do Cinema e do Audiovisual, Fundo de Apoio ao Turismo e Cinema, RTP – Rádio e Televisão de Portugal, Câmara Municipal de Esposende
vendas & distribuição internacional Portugal Film – Portuguese Film Agency

127′ | DCP | 4K | 5.1 | cor
Portugal / França | 2023


M/14

COM

ANABELA MOREIRA
RITA BLANCO
MADALENA ALMEIDA
CLEIA ALMEIDA
VERA BARRETO

Nuno Lopes, Filipa Areosa, Leonor Silveira, Rafael Morais, Lia Carvalho, Beatriz Batarda, Carolina Amaral, Leonor Vasconcelos

FESTIVAIS

73ª Berlinale Competition

Produced

João Canijo
11/05/2023

In a family-run hotel, by the Portuguese northern shore, lives a group of women from different generations of the same family, whose relationships with each other have grown poisoned by bitterness. They try to survive in the declining hotel, as the unexpected arrival of a granddaughter to this oppressive space stirs trouble, reviving latent hatred and piled-up resentments.

Director’s Statement
The location of the film is fundamental in bringing the project’s intentions to fruition, as it could only happen somewhere from which no escape was possible. A place where the actresses are forced to be alone and with each other, even if they wish to run away. A place that the characters’ life depends on. The choice was a remote hotel by the Portuguese shore, which functions like a prison, since the characters can’t leave.
The film stems from the idea of how mothers determine their daughters’ disgrace, and how they, in turn, will determine their granddaughters’ disgrace. It’s a film about the anxiety of being a mother and how it undermines the ability for unconditional love. Three generations of women who fall victim to their mothers’ anxiety: a grandmother’s anxiety made her unable to be a mother to her daughter who was unable to be a mother to her granddaughter.
The actresses don’t transform, they adapt to the situation and the circumstances of the characters, without ceasing to be the same people. The screenplay was created over two years of discussions and rehearsals with the actresses, in order to get the truth from each of them.

Selected Filmography

2023
Mal Viver 
(Bad Living), Berlinale Competition
Viver Mal 
(Living Bad), Berlinale Encounters
2017
Fátima, Rotterdam
2011
Sangue Do Meu Sangue (
Blood of my Blood), San Sebastián FIPRESCI Award; Toronto
2007
Mal Nascida 
(Misbegotten), Venice Orizzonti
2003
Noite Escura 
(In the Darkness of the Night) Cannes Un Certain Regard
2000
Ganhar A Vida 
(Get a Life), Cannes Un Certain Regard; Toronto
1985
Três Menos Eu 
(Three Less Me), Rotterdam Opening Film; Toronto

CREW

directed by João Canijo 1st assistant director Inês Garcia Marques director of photoraphy Leonor Teles sound Tiago Raposinho art director Nádia Henriques costume design Sílvia Siopa editing João Braz sound editing and mix Elsa Ferreira production manager Joana Carneiro Reis producer Pedro Borges production Midas Filmes co-production François D’Artemare / Les Films de L’Après-Midi with the financial support of ICA – Instituto do Cinema e do Audiovisual, Fundo de Apoio ao Turismo e Cinema, RTP – Rádio e Televisão de Portugal, Câmara Municipal de Esposende world sales & distribution Portugal Film – Portuguese Film Agency

127′ | DCP | 4K | 5.1 | color
Portugal /France | 2023

CAST

ANABELA MOREIRA
RITA BLANCO
MADALENA ALMEIDA
CLEIA ALMEIDA
VERA BARRETO

Nuno Lopes, Filipa Areosa, Leonor Silveira, Rafael Morais, Lia Carvalho, Beatriz Batarda, Carolina Amaral, Leonor Vasconcelos

FESTIVALS

73ª Berlinale Competition